Tagien teoriaa ja esimerkki tagikartasta
Tässä artikkelissa kuvataan tagien merkitystä sekä annetaan ohjeita tagien määrittämiseen ja automatisointiin. Liitteenä myös esimerkkitagikartta kuntosalille.
Tagien merkitys
Tagit = jatkuvan viestinnän asiakassegmenttejä
Tagit ≠ ajanvarausoikeuksia, lukuoikeuksia, raportoinnin välineitä, laskutusasetuksia
Tagien keskeisin tarkoitus on pitää viestinnän listat ajantasalla. Asiakas ostaa jäsenyyden, asiakkaalle tulee jäsen -tagi ja asiakas siirtyy jäsenten postituslistalle
Tagien määrittely
Jäsenyyksien osalta suosittelemme kolmea tasoa:
- potentiaalinen, nykyinen, ex.
Tagit automatisoidaan sopimuksen voimassaolon mukaan ja kertovat, onko henkilö ollut tai onko hän juuri nyt aktiivinen jäsen. Edellä mainituille ryhmille on omat postituslistat, jotka pysyvät automaattisesti ajantasalla.
Näiden lisäksi voidaan käyttää tarkentavia tageja: kuntosali, ryhmäliikunta, 10_kortti
Näin toimimalla voidaan tehdä erilaisia hakuja: "kaikki nykyiset 10-korttilaiset" tai "kaikki entiset jäsenet, joilla on ollut ryhmäliikuntajäsenyys".
Esimerkkejä tagiautomaatiosta
- Asiakas ostaa jäsenyyden
- Asiakkaalle muodostuu "jäsen" -tagi
- "potentiaalinen" -tagi poistuu
- Jsenyys päättyy
- "jäsen" -tagi poistuu
- Tilalle muodostuu "ex_jäsen" -tagi
- Asiakas ostaa uuden jäsenyyden
- "ex_jäsen" -tagi poistuu
- "jäsen" -tagi tulee tilalle
Yksikertainen on kaunista - ja tehokasta
Hyvä nyrkkisääntö tagien suunnittelulle on: luo vain niin monta tagia kuin sinulla on asiakasryhmiä, joille aiot viestiä. Tagien tarkoitus on säästää työtä, ei lisätä sitä. Jokaisen tagin kohdalla tulisikin arvioida tarkkaan, onko tämä sellainen kohderyhmä, joka meidän tulee tavoittaa säännöllisesti?
Merkkejä siitä että tägejä on liikaa
- Samankaltaisia tageja on useita, eikä olla varmoja mikä on "oikea"
- Henkilökunnassa kaikki eivät tiedä mitä jokin tagi tarkoittaa
- Uutta henkilöä lisättäessä on riski, että jokin tagi unohtuu lisätä
- Suuri osa tageista lisätään manuaalisesti asiakkaalle
Hakutyökalu, kulkuoikeudet, sopimushallinta ja roolit -
nämä toimivat ilman tageja
Hakutyökalulla voidaan hakea nopeasti raportteja sekä tehdä massatoimintoja hakutuloksille esim. seuraavissa tilanteissa:
- "Montako tutustumisviikon ostanutta meillä oli tänä vuonna ja moniko heistä osti jäsenyyden?"
- "Lähetetään alennuskoodi kuntosalijäsenyyteen kaikille, jotka ostivat tutustumisviikon tänä vuonna"
Kulkuoikeudet määritellään tuotteen asetuksissa. Kun ostos on tehty tai lasku maksettu, asiakas pääsee sisälle salille. Kulkuoikeuksilla voidaan myös rajoittaa oikeutta ilmoittautua ryhmäliikuntaan (asetus tehdään WiseNetwork asiakaspalvelun toimesta).
Sopimushallinta automatisoi jäsenyyksien laskutusta. Jäsenyys on sopimus, joka uusiutuu vuosittain. Jos joku lopettaa jäsenyyden, sopimus puretaan.
Roolit määrittävät luku- ja muokkausoikeuksia. Yleensä nämä määritetään manuaalisesti esimerkiksi henkilökunnalle ja hallitukselle. Rooleja voidaa myös automatisoida: jäsentuotteen mukana saa "jäsen" -roolin, jolla pääsee lukemaan jäsensivujen sisältöä.
Tagikartta
Asiakashistoriaan perustuvat tagit
Tagi | Miten syntyy? | Miten vaihtuu / poistuu? |
potentiaalinen_jäsen | Automaattisesti valikoiduista aktiviteeteista kuten tutustumisviikon ostamisesta | Poistuu automaattisesti kun henkilö ostaa jäsenyyden |
jäsen | Automaattisesti jäsenyyden oston yhteydessä tai manuaalisena ajona | Poistuu automaattisesti kun sopimus TAI kulkuoikeus päättyy |
ex_jäsen | Automaattisesti kun sopimus päättyy | Poistuu automaattisesti kun henkilö ostaa jäsenyyden |
Ulkoisten sidosryhmien tagit
Tagi | Miten syntyy? | Miten vaihtuu / poistuu? |
potentiaalinen_yhteistyökumppani | Manuaalisesti | Manuaalisesti |
yhteistyökumppani | Manuaalisesti | Manuaalisesti |
Missä tagin automaatio määritellään?
Asiakashistoriaan perustuvat tagit
Tagiautomaatio | Missä automaatio määritellään? |
Tagi, joka tulee tai poistuu asiakkaalle tuotteen ostosta | Tuotteen asetukset |
Tagi, joka tulee asiakkaalle / poistuu asiakkaalta sopimuksen TAI kulkuoikeuden päättyessä | WiseNetwork asiakaspalvelu |
Ulkoisten sidosryhmien tagit
Tagi | Missä automaatio määritellään? |
potentiaalinen_yhteistyökumppani | Yrityskontaktin perustiedot |
yhteistyökumppani | Yrityskontaktin perustiedot |